بزرگتر آسیبى که حوزه علوم أهل بیت علیهمالسلام را به خطر افکنده، آسیب تصوف و عرفان است، البته خانقاه و صومعه را نمىگویم، "نفى وجود حقیقى تمامى اشیا" را مىگویم، "انحصار وجود به ذات خدا" را مىگویم، "حضور تمامى ذوات اشیا در ذات خداوند" را مىگویم، "وحدت وجود" را مىگویم، "نفى حقیقت معناى خالقیت و مخلوقیت" را مىگویم، "تطوّر و تجلّى ذات خداوند به صورت همه اشیا" را مىگویم، "تشبیه و سنخیت" را مىگویم، "جبر" و "استناد همه افعال با واسطههاى ضرورى ـ بلکه بدون واسطه ـ به ذات خداوند متعال" را مىگویم، "نفى خلق لا من شىء" را مىگویم، اوراد شبانهروزمان را مىگویم... و خلاصه در یک کلمه: "مکتب ابن عربى" را مىگویم، مکتب "امامت نوعى" و "نبوت و رسالت سیر و سلوکى" را مىگویم!
بدیهى است ابن عربى هرگز نمىتواند انحرافات خود را به حوزه و کرسى درس اساتید شیعه القا کند، واسطه مىخواهد، واسطهاى که در کسوت تشیع بگوید:
لیس فى دار الوجود غیره دیار... کل ما ندرکه فهو وجود الحق فی أعیان الممکنات... فالعالم متوهّم ما له وجود حقیقی، فهذا حکایة ما ذهب إلیه العرفاء الإلهیون والأولیاء المحققون... فانکشف حقیقة ما علیه أهل الکشف والشهود کالشیخین العربی و تلمیذه صدر الدین القونوی.
دریغ که در این هنگامه هجوم بدعتها، و بىتفاوتى در مقابل تحریفات، پیوسته تحت عنوان فریبنده و دور از واقعیتِ "دفاع از عقل و برهان"! مکتبِ خلاف عقل و برهانِ فلسفه و عرفان را ترویج مىکنیم، و بدین وسیله نور مکتب اهل بیت علیهمالسلام را خاموش کرده، همه حقایق برهانى و مسلّم مکتب ایشان را بر اساس مشربهاى فلسفى و عرفانى تأویل مىنماییم. آنقدر مطالب بىمحتواى اهل فلسفه و عرفان را تحت شعارهاى فریبنده تکرار کرده، به افاده و استفاده نشستهایم که تماماً به آنها خو گرفته، اصلاً احتمال خلاف آن را نمىدهیم و در سخن هیچ منتقدى تأمل نمىنماییم، تا آنجا که هر کس را که بر خلاف جدولبندى فکرى ما سخن بگوید بدون تامّل رمى به جهالت و نفهمى مىکنیم!
آرى بلاى بزرگ عقل و دین و معارف برهانی ما تصوف و عرفان است، اما نه تصوف قلندر و کشکول و تبرزین، که آن بلاى حوزه ما نیست، بلاى حوزه ما دور انداختن معارف مسلم و برهانى امامان نورآفرین علیهمالسلام، و أصحاب و علماى راستین مکتب آنها، و بىتفاوتى در مقابل تحریفات اعتقادى، و تأویل معارف حقیقى مکتب بر اساس اوهام و تنیدههاى فکر و خیال فرزند عربى و پیروان اوست.
بدیهى است ابن عربى هرگز نمىتواند انحرافات خود را به حوزه و کرسى درس اساتید شیعه القا کند، واسطه مىخواهد، واسطهاى که در کسوت تشیع بگوید:
لیس فى دار الوجود غیره دیار... کل ما ندرکه فهو وجود الحق فی أعیان الممکنات... فالعالم متوهّم ما له وجود حقیقی، فهذا حکایة ما ذهب إلیه العرفاء الإلهیون والأولیاء المحققون... فانکشف حقیقة ما علیه أهل الکشف والشهود کالشیخین العربی و تلمیذه صدر الدین القونوی.
دریغ که در این هنگامه هجوم بدعتها، و بىتفاوتى در مقابل تحریفات، پیوسته تحت عنوان فریبنده و دور از واقعیتِ "دفاع از عقل و برهان"! مکتبِ خلاف عقل و برهانِ فلسفه و عرفان را ترویج مىکنیم، و بدین وسیله نور مکتب اهل بیت علیهمالسلام را خاموش کرده، همه حقایق برهانى و مسلّم مکتب ایشان را بر اساس مشربهاى فلسفى و عرفانى تأویل مىنماییم. آنقدر مطالب بىمحتواى اهل فلسفه و عرفان را تحت شعارهاى فریبنده تکرار کرده، به افاده و استفاده نشستهایم که تماماً به آنها خو گرفته، اصلاً احتمال خلاف آن را نمىدهیم و در سخن هیچ منتقدى تأمل نمىنماییم، تا آنجا که هر کس را که بر خلاف جدولبندى فکرى ما سخن بگوید بدون تامّل رمى به جهالت و نفهمى مىکنیم!
آرى بلاى بزرگ عقل و دین و معارف برهانی ما تصوف و عرفان است، اما نه تصوف قلندر و کشکول و تبرزین، که آن بلاى حوزه ما نیست، بلاى حوزه ما دور انداختن معارف مسلم و برهانى امامان نورآفرین علیهمالسلام، و أصحاب و علماى راستین مکتب آنها، و بىتفاوتى در مقابل تحریفات اعتقادى، و تأویل معارف حقیقى مکتب بر اساس اوهام و تنیدههاى فکر و خیال فرزند عربى و پیروان اوست.
غلام حسین لوک زاده ::: دوشنبه 86/9/19::: ساعت 5:55 صبح
نظرات دیگران: نظر
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 0
کل بازدید :3911
بازدید دیروز: 0
کل بازدید :3911
>>اوقات شرعی <<
>> درباره خودم <<
>>لوگوی وبلاگ من<<
>>جستجو در وبلاگ<<
جستجو:
>>اشتراک در خبرنامه<<
>>طراح قالب<<